Zarządzanie łańcuchem dostaw (tutaj w skrócie SCM) obejmuje praktycznie wszystkie najważniejsze działania firm. Dostarczenie sprzedanego produktu wymaga szeregu kroków, które dotyczą produkcji, planowania, składowania, polityki magazynowej, transportu, kwestii finansowych. Tradycyjnie każdy z nich był traktowany z osobna. Powodowało to trudności w zarządzaniu całym procesem. Sprawne funkcjonowanie na rynku jest jedynie możliwe o ile wszystkie etapy są zintegrowane. Rozwiązania wprowadzane tylko wewnątrz firmy są już niewystarczające. Główni partnerzy w ramach realizacji dostaw muszą być otwarci na strukturalną współpracę z wszystkimi interesariuszami. I tylko to może zapewnić sukces oraz odpowiednią elastyczność w tak zmieniających się warunkach rynkowych.
Współczesne procesy globalizacji oraz możliwości monitorowania i kontrolowania procesów w dowolnym momencie i miejscu (technologia cyfrowa / internet) narzucają podejście całościowe do tematu dostaw. Stanowią o konkurencyjności oferty, która obejmuje nie tylko sam produkt, ale także proces dostarczania, decydujący o wyniku końcowym. Bieżące monitorowanie statusu dostaw, nawet jednostkowych, jest wręcz podstawowym i oczywistym wymogiem, choć nie tak dawno, był to element przetargowy w walce o klienta. Możliwości techniczne (bieżące monitorowanie statusu: przesyłki, środka transportu, określanie precyzyjnie czasu dostawy) to jeszcze za mało, aby mówić o nowoczesnym podejściu do łańcucha dostaw. Fundamentem jest integracja procesów, które dopiero ułożone w logiczną całość mogą stwarzać warunki do wykorzystania istniejących technologii.
Nowy trend w SCM pozwala nie tylko na skuteczną walkę o klienta, daje także precyzyjne dane, które są podstawą stałej optymalizacji procesów, do obniżki kosztów funkcjonowania, co prowadzi do poprawy wyniku finansowego. Podstawowa zmiana w SCM do tradycyjnego modelu polega na punkt wyjścia, a mianowicie uzgodnieniu / ustaleniu potrzeb zakupowych naszych partnerów. Czyli chodzi o całkowite „urynkowienie” wszystkich procesów w firmie jako podporządkowanych rynkowi. Wydaje się to dziwne na pierwszy rzut oka, ponieważ łańcuch dostaw to droga od materiału poprzez wytwarzanie, wreszcie oferowanie i transport do kontrahenta w przypadku zamknięcia sprzedaży. Okazuje się, że wszystko musi być podporządkowane popytowi finalnego klienta bądź konsumenta, tj. rynku. Zorientowano się, że zbudowanie relacji, które pozwalają wspólnie prognozować/planować działania prowadzące do sprzedaży i dostawy finalnemu klientowi, czyli określenia poziomu popytu rynkowego są krytyczne. Zwłaszcza w procesach masowych i powtarzalnych. Daje to zdecydowanie więcej korzyści, zwiększa elastyczność działania w ciągle zmieniających się warunkach rynkowych oraz pozwala unikać zbędnych kosztów. Przykładem takiego podejścia jest chociażby CPFR. W efekcie daje to przewagę konkurencyjną lub pozwala utrzymać się na rynku.
Pytanie czy od „sell-in’u” do „sell-out’u” czy od „sell-out’u” do „sell-in’u” jest jednym z najważniejszych w firmie. Chodzi w nim o weryfikację zgodności strategii, planowania i polityki zarządczej z wymogami partnerów biznesowych oraz realiami rynku. Właściwie zorganizowany SCM musi zaczynać się od prawidłowego rozpoznania zapotrzebowania na oferowane produkty i/lub usługi. To właśnie stanowi nowy trend w zarządzaniu łańcuchem dostaw.
Tak więc zasadniczym warunkiem powodzenia tak określonego procesu SCM jest nie tylko znajomość rynku i branży, lecz ustalenie sposobu zorganizowania procesów dostaw w ścisłej współpracy pomiędzy wszystkimi podmiotami tego procesu. Kluczowymi słowami są współpraca, prognozowanie i planowanie.
Cele i korzyści dla uczestników warsztatów
- Zapoznanie się z fundamentami zarządzania łańcuchem dostaw (SCM).
- Określenie warunków zorganizowania efektywnego SCM w nowoczesnym podejściu.
- Określenie przykładowych korzyści wynikających z uwzględniania wymogów zorganizowanego i zintegrowanego zarządzania łańcuchem dostaw.
Do kogo adresowany jest ten warsztat?
- Do zarządzających działalnością firmy: dyrektor sprzedaży, dyrektor administracyjny/finansowy,
- Do zarządzających łańcuchem dostaw na poziomie operacyjnym: kierownicy sprzedaży, logistyki, kierownicy kluczowych klientów, planiści, administracja sprzedaży,
- Do współpracujących z działami sprzedaży: członkowie zespołów logistycznych, finansowych, administracyjnych, planistycznych.
Metodyka
Wykłady, dyskusje i ćwiczenia mające na celu aktywny udział uczestników warsztatów.