Dzień I
I. Mobbing i dyskryminacja – właściwe rozumienie pojęć
- Definicje mobbingu a praktyka
- Zjawisko mobbingu – określenie kluczowych elementów
- Jak odróżnić mobbing i dyskryminację od zachowań dopuszczalnych w miejscu pracy
- Zmiany przepisów kodeksu pracy – aktualne i zmiany przygotowywane
- Charakterystyka pojęcia dyskryminacji/molestowania
- Rola menedżera w sytuacji nieformalnego zgłoszenia
- Jakie powinno być podejście pracodawców/kadry kierowniczej
- Ćwiczenie – podejście do komunikacji w miejscu pracy
Przerwa kawowa
II. Konsekwencje mobbingu, dyskryminacji
- Konsekwencje prawne – odpowiedzialność pracodawcy, odpowiedzialność kadry kierowniczej
- Praktyka sądowa – najważniejsze orzeczenia, o których powinniśmy pamiętać
- Konsekwencje zarządcze, zespołowe, indywidualne
III. Faktyczne przeciwdziałanie – obowiązek pracodawcy i pracowników
- Konieczność przełożenia prawnych zapisów na praktykę zarządzania
- Możliwy zakres działań wynikający z obowiązku pracodawcy – najnowsze praktyki
- Jak odróżnić mobbing od „zwykłego” stresu w miejscu pracy i od wypalenia zawodowego
Przerwa lunchowa
IV. Procedury antymobbingowe i antydyskryminacyjne
- Cel procedury antymobbingowej (antydyskryminacyjnej) – realne możliwości oddziaływania
- Dobre praktyki przeciwdziałania
- Stosowanie sankcji wobec sprawców – jakie sankcje i w jakim zakresie
Przerwa kawowa
V. Właściwe przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji – standardy podstaw i zachowań w miejscu pracy
- Stosunki pomiędzy kadrą kierowniczą a pracownikami, uprawnienia kierownicza
- Wymagania dotyczące postaw i zachowań pracowników – zdecydowane uprawnienie pracodawcy
- Nie wszystko jest mobbingiem! Rozliczanie pracowników a kwestie mobbingu
- Prawo do oceny – po stronie kierownictwa
- Pojęcie należytej staranności w pracy – obowiązek pracowników
- Nienegocjowalność poleceń – jako zasada w pracowniczym podporządkowaniu
- Krytyka, dyscyplinowanie jako uprawnienie pracodawcy i przełożonych
- Spotkania i narady – zasady przekazywania (i odbioru przez pracowników!) informacji
- Kontakty szefowie – podwładni, kultura wypowiedzi i zasada aktywnego słuchania
VI. Podsumowanie szkolenia – rekomendacje dla uczestników