Zarządzanie łańcuchem dostaw (tutaj w skrócie SCM) jest kategorią obejmującą praktycznie wszystkie najważniejsze działania prawie wszystkich firm. Aby dostarczyć sprzedany produkt należy wykonać szereg kroków, które dotyczą produkcji, planowania, składowania, polityki magazynowej, transportu, kwestii finansowych. Choć każdy z nich można rozpatrywać z osobna, sprawne funkcjonowanie na rynku jest jedynie możliwe o ile wszystkie etapy powiązane są w jedną logiczną całość. Jednak i takie powiązania wewnątrz firmy są już niewystarczające. Główni partnerzy w ramach realizacji dostaw muszą być otwarci na strukturalną współpracę z wszystkimi interesariuszami.
Współczesne procesy globalizacji oraz możliwości monitorowania i kontrolowania procesów w dowolnym momencie i miejscu (technologia cyfrowa / internet) narzucają podejście całościowe do tematu dostaw. Stanowią o konkurencyjności oferty, która obejmuje nie tylko sam produkt, ale także proces dostarczania. Bieżące monitorowanie statusu dostaw, nawet jednostkowych, jest wręcz podstawowym wymogiem, choć nie tak dawno, był to element przetargowy w walce o klienta. Możliwości techniczne (bieżące monitorowanie miejsca przesyłki, środka transportu, określanie precyzyjnie czasu dostawy) to jeszcze za mało, aby mówić o nowoczesnym podejściu do łańcucha dostaw. Fundamentem jest integracja procesów, które dopiero ułożone w logiczną całość mogą stwarzać warunki do wykorzystania istniejących technologii.
SCM pozwala nie tylko na skuteczną walkę o klienta, daje także precyzyjne dane, które stanowią podstawę do stałego optymalizowania procesów, do obniżki kosztów funkcjonowania, w rezultacie do poprawy wyniku finansowego. Podstawową zmianę do SCM w ujęciu tradycyjnym stanowi punkt wyjścia, a mianowicie uzgodnienie / ustalenie potrzeb zakupowych naszych partnerów. Wydaje się to dziwne na pierwszy rzut oka, ponieważ łańcuch dostaw to droga od materiału poprzez wytwarzanie, wreszcie oferowanie i transport do kontrahenta w przypadku zamknięcia sprzedaży. Okazuje się, co jest już oczywiste w dzisiejszych relacjach, że wszystko to musi być podporządkowane zakupom finalnego klienta bądź konsumenta. Zorientowano się, że zbudowanie relacji, które pozwalają wspólnie planować działania prowadzące do sprzedaży i dostawy finalnemu klientowi, dają zdecydowanie więcej korzyści, zwiększają elastyczność działania w ciągle zmieniających się warunkach rynkowych oraz pozwalają unikać zbędnych kosztów. Przykładem takiego podejścia jest chociażby CPFR. W efekcie daje to przewagę konkurencyjną lub pozwala utrzymać się na rynku.
Tak więc zasadniczym warunkiem powodzenia tak określonego procesu SCM jest nie tylko znajomość rynku i branży, lecz ustalenie sposobu zorganizowania procesów dostaw w ścisłej współpracy pomiędzy wszystkimi podmiotami tego procesu. Kluczowym słowem jest współpraca.
Cele i korzyści dla uczestników warsztatów
• Zapoznanie się z fundamentami zarządzania łańcuchem dostaw (SCM).
• Określenie warunków zorganizowania efektywnego SCM.
• Odwrócenie znanego cyklu – rozpoczęcie od planu sprzedaży „sell-in” –> realizacja planu –> weryfikacja wyników, na rozpoczęcie od planu sprzedaży kontrahenta „sell-out”–> określenie planu sprzedaży „sell-in” –> współpraca z interesariuszami w celu realizacji planu sprzedaży w sensie fizycznym –> weryfikacja wykonania planu.
• Określenie przykładowych korzyści wynikających z uwzględniania wymogów zorganizowanego zarządzania łańcuchem dostaw.
Do kogo adresowany jest ten warsztat?
• Do zarządzających działalnością firmy: dyrektor sprzedaży, dyrektor administracyjny/finansowy,
• Do zarządzających łańcuchem dostaw na poziomie operacyjnym: kierownicy sprzedaży, logistyki, kierownicy kluczowych klientów, planiści, administracja sprzedaży,
• Do współpracujących z działami sprzedaży: członkowie zespołów logistycznych, finansowych, administracyjnych, planistycznych.
.