Dzień I
1. Komunikacja a współpraca
• Warsztat rozpocznie gra zespołowa, podczas której uczestnicy będą mieli okazję przyjrzeć się najistotniejszym aspektom komunikacji sprzyjającej efektywnej współpracy.
Gra „Film”
Uczestnicy wcielają się w role pracowników wytwórni filmowej, przed którą pojawia się niezwykła okazja zaistnienia w branży. Ich zadaniem jest opracowanie pomysłu na film, który uzyska budżet na realizację jeśli wygra konkurs.
To z pozoru proste zadanie okaże się wyzwaniem, gdy graczom przyjdzie współdziałać z pracownikami innych działów.
Różne style komunikowania się, osobowości, perspektywy postrzegania tego samego zadania, a także priorytety – to wszystko czyni rozgrywkę nie tylko bardzo wciągającą, ale przede wszystkim wartościową merytorycznie.
Konstrukcja gry symulacyjnej „Film” nawiązuje do typologii osobowości wywodzącej się z koncepcji Carla Gustava Junga.
2. Siła w różnorodności
• Mocne strony poszczególnych członków zespołów
• Jak się porozumiewać, aby zwiększyć skuteczność współpracy
• Jakie są moje potencjały i innych członków zespołów
• Jakie wartości do zespołu wnoszą poszczególni członkowie zespołów
3. Wyzwania stojące przed zespołami pracowniczymi
• Zmiana czyli czynnik wpływający na poziom zaangażowania, motywacji i skuteczności zespołowej
• Jakie podjąć działania aby zespół przechodził przez zmiany korzystając ze swoich zasobów i mocnych stron
• Możliwości zachowania w zmianie
4. Komunikacja w konflikcie
• Konflikt jako szansa na rozwój i większą integracje zespołu
• Metody zarządzania konfliktem
• Dynamika i etapy reagowania na sytuację konfliktową
• Test – twój styl rozwiązywania konfliktów
• Jak rozwiązywać konflikty
• Konflikt jako czynnik wspierający zmiany
Jako podsumowanie gra „Laboratorium konfliktu”
Gra symulacyjna, która pomaga rozwijać umiejętności negocjacji i współpracy oraz radzić sobie z konfliktami. Może zostać zastosowana zarówno, jako doświadczenie wprowadzające do warsztatu, jak i podsumowanie warsztatu pomagające ćwiczyć nowe umiejętności.
5. Różnice pokoleniowe jako źródło potencjału zawodowego
Diagnoza zespołu z punktu widzenia różnic
Rozpoznanie szans i zagrożeń wynikających z istniejącego zróżnicowania członków zespołu.
Jak efektywnie porozumiewać się i współpracować w zespole (różnorodność związana z wiekiem)
Jako podsumowanie szkolenia gra „Synergia”
Celem gry jest dostarczenie uczestnikom doświadczenia, które pozwala poznać korzyści oraz ograniczenia pracy z zespole. Uczestnicy dzięki udziale w rozgrywce lepiej rozumieją, w jakich sytuacjach praca w zespole przynosi korzyści oraz, o co warto zadbać, aby osiągnąć maksymalną synergię w działaniu.
Gra utrzymana jest w klimacie rozwiązywania detektywistycznej intrygi. Zbudowana jest w sposób bardzo angażujący, dzięki czemu uczestnicy silnie doświadczają konkretnych mechanizmów działania. Doświadczenie jest wspólne dla całej szkolonej grupy, co ułatwia uczestnikom jego przeanalizowanie, lepsze zrozumienie i wyciągnięcie praktycznych wniosków.