Zarządzanie zespołem sprzedaży - doskonalenie umiejętności menedżerskich
• Od czego zależy sukces w motywowaniu zespołu?
• Co odróżnia zespół od grupy? ĆWICZENIE
• Co odróżnia lidera od przywódcy? ĆWICZENIE
Korzyści uczestników: poznanie różnic jakościowych między grupą a zespołem – ważnych dla zarządzania zespołem i wyznaczania celów. Poznanie i zdanie sobie sprawy z różnic w autorytecie formalnym i nieformalnym oraz ich skutków dla zarządzania. Analiza fundamentów zarządzania zespołami.
• Kluczowe umiejętności menedżerskie. Budowanie autorytetu szefa sprzedaży ĆWICZENIE jak budować i utrzymywać swój autorytet?
Korzyści uczestników: współtworzenie zasad, ustalanie wspólnego zdania, prezentacji, Wybór lektora. Współdecydowanie o składzie prezentacji. Dzielenie się doświadczeniami, nauka wzajemnego słuchania, budowania argumentacji i przekonywania.
• Szef i jego rola – organizowanie pracy własnej i zespołu – ustalanie zadań dla handlowców (ilościowych, jakościowych) ĆWICZENIE
Korzyści uczestników: konsekwencja pracy z narzędziami, doskonalenie skuteczności ich wykorzystania dla zwiększenia sprzedaży
• Planowanie – organizowanie pracy własnej i zespołu ĆWICZENIE – JAK TO ROBISZ?
Jak budować zespół sprzedażowy?
Jak budować lojalność handlowców do firmy?
• Burza mózgów – opis, charakterystyka metody podejmowania decyzji
ĆWICZENIE – 2 x przeprowadzenie „burzy mózgów” z drugą grupą
• Metodyka pracy – 4 punkty – 4 kroki
Schemat planu sprzedaży i standardów pracy handlowca
ĆWICZENIE – CO JEST DLA CIEBIE NAJWAŻNIEJSZE?
• Ważne dla menedżera sprzedaży
Empatia
Asertywność
Patrz oczami drugiego człowieka
Komunikacja ze światem zewnętrznym zaczyna się w firmie…
• Kontrola
Egzekwowanie wykonania zadań, raportowanie procesu sprzedaży, identyfikacja problemów i sposoby ich rozwiązywania ĆWICZENIE
• Ocena
Przekazywanie wiedzy – rozwój kompetencji sprzedaży podległych pracowników: o produkcie, udoskonalenie umiejętności pozyskiwania klientów,
elementy coachingu ĆWICZENIE kim jest „dobry” coach? Jak „to” się robi?
• Ludzie – spędzanie czasu ze swoimi ludźmi, rozwój, nauka, zainteresowanie nimi
• Bycie menedżerem zobowiązuje – cykl uczenia się 6/12/18 miesięcy
Korzyści uczestników: Wiedza na temat kolejnych etapów rozwoju pracownika / menedżera i różnych sposobów postępowania z nim / ze sobą.
• Zarządzanie czasem a delegowanie zadań – ĆWICZENIE
• Znaczenie przywództwa – Jakim jestem szefem?
Ćwiczenie: TEST CZY JESTEŚ TRUDNYM SZEFEM – jak działasz na innych?, dyskusja
Korzyści uczestników: zdobycie wiedzy o własnych predyspozycjach jako szefa i ocenie własnego postępowania w oczach podwładnych. Konfrontacja zdania o sobie z faktycznym odbiorem przez innych. Możliwość wyciągnięcia wniosków na przyszłośc celem poprawy metod pracy z ludźmi – zespołem.
ĆWICZENIE zasady pracy w zespole – „szklanka”
Korzyści uczestników: Samo udowadniające ćwiczenie o przewadze pracy grupowej/zespołowej nad indywidualną.
• 4 Style kierowania
Korzyści uczestników: Wiedza o stylach i umiejętność właściwego ich doboru do sytuacji i pracownika/grupy
ĆWICZENIE wymień, który styl preferujesz, uważasz za najefektywniejszy, dlaczego?
praca w podgrupach,
wybór najefektywniejszego, najlepszego stylu kierowania, uzasadnienie
prezentacja i spisanie wyników prac w podgrupach,
dyskusja
Ćwiczenie: TEST W JAKIM STYLU ZARZĄDZASZ
Korzyści uczestników: Poznanie stosowanego przez siebie stylu zarządzania i płynących z tego konsekwencji. Wnioski na przyszłość.
• Sześć funkcji menedżera
Wyznaczanie celów – SMART ĆWICZENIE
Korzyści uczestników: wiedza o podstawowych sześciu funkcjach menedżera. Poznanie ważnych zasad pracy z celami, wyznaczania i motywowania do ich realizacji, oraz pozostałych pięciu punktach. Większa samodzielność, pewność w pracy.
• Filozofia CRM
działanie w dwie strony
Jak planować, realizować, kontrolować sprzedaż
1. Planowanie
2. Rynek
3. Marże a promocje
4. Bonusy – premie
ĆWICZENIE z wykorzystaniem narzędzi dostępnych w firmie
• Delegowanie uprawnień – Empowerment
Korzyści uczestników: Zdobycie narzędzi do podziału aktualnych czynności na różne kategorie zależnie od ich priorytetu. Umiejętność ustalania priorytetów, delegowania czynności innym i ich podziału zależnie od typu – ważności.
• Motywowanie
Wspieranie pracy handlowców ĆWICZENIE
• Komunikacyjne umiejętności lidera – wykształcenie atmosfery współpracy – „gra do jednej bramki”
Umiejętności retoryczne
Werbalne i niewerbalne techniki aktywnego słuchania
Prowadzenie dyskusji
• Nagradzanie i chwalenie
Korzyści wynikające z chwalenia
Krytyka motywująca
Krytyka zniechęcająca
• Grupa
Pracująca konstruktywnie
Pracująca niekonstruktywnie
ĆWICZENIE które elementy uznajesz za kluczowe, dlaczego?
• Kanapka krytyki
ĆWICZENIE Test – jak reagujesz na krytykę?
Korzyści uczestników: Wiedza o własnych umiejętnościach odnośnie przyjmowania krytyki. Samopoznanie. Zdobycie umiejętności przekazywania umiejętnie krytyki i pochwały.
• Czy wszyscy ludzie to kapitał? Klucz osobowościowy, postawa i wyniki – kryteria doboru osób do czynności / zadań
ĆWICZENIE kogo zatrudniać, kogo promować, jak? Czym się kierować przy klasyfikacji członków załogi?
• Zależności x 9
• Idee przewodnie
ĆWICZENIE scenki – odgrywanie ról, przykłady sytuacji rozmowy z pracownikiem / pracownikami. Ocena stylu zarządzania menedżera sprzedaży, metod motywowania, doboru argumentów, zrozumienia zasad komunikacji w kontekście zdobytej podczas szkolenia wiedzy.
Korzyści uczestników: Poddanie się stresowi prezentacji swojego warsztatu przed grupą, ponadto zdobycie wiedzy o ocenie swojej pracy przez innych. Pokonanie skrępowania, stawienie czoła przeciwnościom, wstydowi. Możliwość przećwiczenia zdobytej podczas szkolenia wiedzy. Doskonalenie swojego warsztatu w najskuteczniejszy, bo praktyczny sposób. Obserwacja i analiza zachowania innych. Wnioski na przyszłość.
• Podsumowanie
• Zakończenie