Dzień I
1. JAK JĘZYK BUDUJE RZECZYWISTOŚĆ I TWORZY JĘZYKOWY OBRAZ INSTYTUCJI
2. ŚWIADOMOŚĆ CELU – BAZA OD KTÓREJ WARTO ZACZĄĆ FORMUŁOWANIE KAŻDEGO PRZEKAZU
3. NIE MA PERSWAZJI BEZ ZROZUMIENIA TREŚCI – KRYTERIA ZROZUMIAŁEGO TEKSTU WG. SCHULZA VON THUNA
- informacja jasna i precyzyjna, czyli jaka
- informacja zrozumiała, czyli jak pisać prostym językiem – narzędzia do weryfikacji językowego skomplikowania tekstu
- informacja zwięzła, czyli jak zmieścić wszystkie potrzebne informacje
3. JAKICH ZWROTÓW UNIKAĆ, ABY TWORZYĆ TREŚCI ZROZUMIAŁE DLA ODBIORCÓW?
- rzeczowniki odczasownikowe
- szablonowe powiedzenia
- imiesłowy i strona bierna
- zwroty specjalistyczne
- zwroty, które nadają przekazowi nadmierny patos i wywołują niekorzystne wrażenie
4. JAK FORMUŁOWAĆ KOMUNIKATY DO KLIENTÓW/PRACOWNIKÓW, ABY WZBUDZIĆ ICH CIEKAWOŚĆ I MOTYWACJĘ?
- Zasady perswazji w tekstach użytkowych:
- identyfikacja (budowanie więzi z odbiorcami),
- przykuwanie uwagi (pozyskanie słuchaczy),
- działanie na wyobraźnię i wolę odbiorców.
- Nadawanie tekstom perspektywy i pożądanego znaczenia
- Jak wykorzystywać w tekstach i komunikatach do pracowników zasady wywierania wpływu
- Struktura przekazu wg sekwencji motywującej A. Monroe’a